K1 Hírek Tomanovics Gergely blogja

K1 Renderfarm: kell egy kis kakaó?

2012-13 környékén kezdtem el komolyabb szinten érdeklődni a 3D-animáció és motion design iránt. Hamar megtapasztaltam, hogy ez sajnos nem egy kis költségvetésű műfaj: brutális számítási teljesítmény szükséges ahhoz, hogy a számítógép előállítsa a végleges 3D-jeleneteket fényekkel, árnyékokkal és egyéb hatásokkal, amelyek egyre élethűbbé és látványosabbá teszik a CGI-animációt.

Nem mennék bele a technikai részletekbe, hiszen aki ezzel foglalkozik, az nagyon jól ismeri a problémát (és bizonyára örülni fog neki, hogy a Közösségi Közszolgálati Média erre baráti feltételekkel kínál megoldást) a laikusokat viszont csak untatná, de azért megpróbálom érzékeltetni a problámát és a nagyságrendeket.

A népszerű animációs filmek közül a Pixar Toy Story 3-járól találtam konkrét adatokat: 7 óra volt az átlag renderidő, ami bonyolultabb jelenetek esetén felkúszott 39 órára is, és ne feledjük, egyetlen képkockáról beszélünk, amiből egy mozifilmben másodpercenként 24 van, tehát egy 90 perces film renderideje 90*60*24*7, vagyis 907 200 óra = 37 800 nap = 103,5 év. Egy többszázmillió dolláros büdzsével dolgozó Disney, Pixar, vagy más hollywood-i gigacég nyilván megengedheti magának, hogy több száz, akár ezer gépből álló parkot (ún. render farm) állítson üzembe erre a célra, de egy kis költségvetésű stúdiónak, főleg egy YouTube-ra dolgozó önálló alkotónak ez nagyon komoly érvágást jelent, gyakorlatilag lehetetlenné teszi azt, hogy egyáltalán gondolkodni merjen ilyesmin, mert nem lesz min lerenderelni.

Vagyis eddig nem volt, de most indul a K1 Közösségi Renderfarm, hogy többé ne állhasson a pénz és a technika a kreativitás útjába.

Így néz ki egy komolyabb renderfarm: minden egyes “fiók” egy-egy komplett számítógép, melyek hálózatba kötve dolgoznak együtt azon, hogy a 100 éves nagyságrendű hosszú renderidőt baráti 100 napra csökkentsék… 

Mi itt a Közösségi Közszolgálati Médiánál nyilván nem a Toy Story 4-et akarjuk lerenderelni IMAX-minőségben, de vannak olyan projektötletek, amelyekhez jócskán kevés néhány átlagos otthoni gép kapacitása, például a zászlóshajónak szánt KADAVIS (ami egyszerű Google táblázatból lesz képes látványos 3D-animációt előállítani – erről bővebben a projekt Patreon-oldalán olvashatsz) már most is a képkockánkénti félórás renderidők környékén mozog, úgyhogy két opció volt, hogy ez megvalósulhasson: bérlünk renderkapacitást egy, a fentihez hasonló farmon alkalmanként 1-2000 dollárért (270-540 ezer Forint) vagy építünk magunknak egy kisebb, házi verziót.

Az utóbbi megoldás mellett döntöttünk két okból: egyrészt hosszútávon a bérlés nem kifizetődő, másrészt személy szerint én úgy gondolom, hogy rajtam kívül mások is szívesen készítenének minőségi 3D-animációs tartalmakat a YouTube-ra, akiket gátol ebben a rendelkezésre álló számítási teljesítmény szűkössége, és ha már én a Magyar Kétfarkú Kutya Párt RÓSÁNÉKATÉKA-pályázata által kvázi közpénzből hozzájuthattam egy ilyenhez, a lelkiismeretem úgy diktálja, hogy közösségi célra felajánljam bárkinek, aki csak szeretné – nyilván üzleti célra, Minecraft szerver üzemeltetésére vagy Bitcoin-bányászatra nem adom csak úgy oda, de nonprofit célokra nem kérek többet a használatáért, mint az elektromos áram mennyisége, amit a géppart elfogyaszt.

…ez pedig a Helmer-Air, az Ikeás HELMER szekrénykébe épített költséghatékony verzió, ami a K1 Stúdióban is helyet kap majd. A rendszer előnye, hogy a későbbiekben (amint több pénz lesz rá) akárhány ilyen szekrényként össze lehet állítani, így folyamatosan növelhető a teljesítmény.

A farm építése 2018. márciusában meg is kezdődött, a kezdeti technikai problémák elhárítása után első körben egy 16 magos Ryzen Threadripper alapú szervergép épül 64 gigabyte RAM-mal, ezt követi az első Helmer egység csatasorba állítása. Elsőként After Effects-re és Cinema 4D-re fogom felkészíteni a rendszert, hiszen a már említett KADAVIS is ezt használja, de mindenképp szeretnék egy olyan megoldást létrehozni, ami mindenféle felmerülő igényt képes kiszolgálni, ezáltal hozzájárul a minőségi közösségimédia-tartalmak létrejöttéhez, amelyek a Közösségi Közszolgálati Média célkitűzéseivel is egybe vágnak. Amennyiben tehát 3D animációval foglalkozol, és érdeklődsz a lehetőség iránt, feltétlenül írj a renderfarm@K1TV.hu e-mail címre, és megbeszéljük a részleteket!